Description: Description: D:\My Internet Sites\tech-center\mot-net\teachers\matherials\rosh-ha-shana.files\image001.gif

על הדבש ועל העוקץ...

 

מנהגים רבים אנו מכירים הקשורים לחגי תשרי. אחד המנהגים הוא אכילת דברים מתוקים , כדי שתהיה לנו שנה טובה ומתוקה ( ונוהגים לא להכין מאכלים חמוצים, ומשתדלים לא להכניס למאכלים מיץ לימון או חומץ כדי שהשנה לא תהיה חמוצה). 

 

בסדרה "מעגל השנה היהודית" תחת ראש הפרק " דיני ראש השנה – ספר התודעה " תמצאו התייחסות למנהג של טבילת חלה/תפוח בדבש.

 

Description: Description: D:\My Internet Sites\tech-center\mot-net\teachers\matherials\rosh-ha-shana.files\image002.gif

 

בפעילות המוצעת נעסוק ב -

 

 

הפעילות כוללת מספר משימות המיועדות לעבודה בקבוצות. כל משימה כוללת דף הוראות לתלמיד והסברים למורה. המשימות הינן מודולריות וניתן לבחור חלק מהן או לסדרן בסדר שונה. ניתן לארגן אותן בפינות עבודה וקבוצות התלמידים יעברו בין הפינות.

מבט מהיר על המדפים בחנויות עליהם מונחות צנצנות הדבש במרכולים יכולה לבלבל כל אחד.

יש דבש עם פירות יער,

ודבש עם קינמון,

דבש עם פירות טרופיים ודבש עם לימון,

דבש עם תפוח זהב ודבש עם תפוח עץ

ו....דבש טהור.

יש דבש טהור מפרחי בר,

ויש מפרחי הדר,

ויש גם מפרחי אקליפטוס,

 ו... עוד לא נגמר.

לילדים תוכלו למצוא קשיות דבש בטעם פירות,

 ולחובבי השחיתות שלא סופרים קלוריות,

תוכלו לקנות דבש עם אגוזים ושקדים

( רק אל תסתכלו על המחיר).

 


 

משימה 1

 

 

לפניכם צנצנת המכילה דבש, תווית הסימון המודבקת עליה יכולה לספק מידע חשוב.

קיראו את הכתוב על התווית והשלימו את הפרטים :

Description: Description: D:\My Internet Sites\tech-center\mot-net\teachers\matherials\rosh-ha-shana.files\image005.gif

Description: Description: *   שם המוצר:__________________________

Description: Description: *    משקל:_____________________________

Description: Description: *    מרכיבים:___________________________

Description: Description: *    תאריך אחרון לשיווק:___________________

Description: Description: *    רכיבי התזונה ( פחממות, שומנים, חלבונים וכו')
        ציינו את שמות הרכיבים וכמותם:
     ________________________________
    ________________________________
    ________________________________

Description: Description: *    אנרגיה( קלוריות):___________________

 

 

שימו לב, ברוב תוויות המזון הסימון התזונתי ניתן לכמות של 100 גרם מוצר.

כדי לדעת מה ערכו התזונתי של המוצר יש לחשב את ערכם של רכיבי המזון המצוינים בתווית בהתאם למשקלו.

 

למורה:

Description: Description: D:\My Internet Sites\tech-center\mot-net\teachers\matherials\rosh-ha-shana.files\image007.gif

 

 

 

 

 

 


 

משימה 2

 

 לפניכם שתי צלוחיות דבש.

Description: Description: *  האם צבע הדבש בשתי הצלוחיות שווה?

Description: Description: *  האם ריח הדבש בשתי הצלוחיות שווה?

Description: Description: *  מה ניתן ללמוד מהנתונים שאספתם? כיצד תוכלו לאמת את תשובתכם?

 

פיסת מידע

ריח וניחוח: הניחוח העדין של הדבש מקורו בצוף הפרחים, והוא עלול להיפגע מחשיפה ממשוכת לחום ומאחסון לא מתאים.

 

צבע: החומרים האחראים להיווצרות צבע הדבש החום הם פיגמנטים שמקורם בגרגרי אבקת הפרחים.

 

                       מתוך: מוצרי דבורים להזנה ובריאות מאת יעקוב לנסקי

 

 

למורה:


 

משימה 3

 

  מוכנים היכון.....התמוסס!

בארוחה החגיגית של ערב ראש השנה, אנו נוהגים לאכול דגים המתובלים בהרבה פלפל שחור ושום, מרק, בשר עם דבש וסויה, אורז המתובל בכורכום ( סוג של תבלין) ולסיום, איך אפשר בלי עוגת דבש?

במשימה זו תבדקו את תכונת המסיסות במים של חלק מהחומרים בהם אנו משתמשים בהכנת התבשילים שלנו.

 

 

ציוד:

Description: Description: *   5 כוסות בישול בנפח של 150 סמ"ק

Description: Description: *   צלוחית עם דבש

Description: Description: *   צלוחית עם פלפל

Description: Description: *   צלוחית עם כורכום

Description: Description: *   צלוחית עם מלח

Description: Description: *   צלוחית עם סוכר

Description: Description: *   מקלות לבחישה

Description: Description: *   טרמומטר

Description: Description: *   שעון  ( אפשרות למדוד שניות)

 

 מהלך הפעילות:

1.      הוסיפו לכל אחת משלוש כוסות  100 סמ"ק מי - ברז.

2.      מדדו את טמפרטורת המים ורשמו אותה בטבלה.

3.       הוסיפו לאחת הכוסות את הדבש. (רצוי להכין לתלמידים כמויות ( מסות) שוות של החומרים, במידה והחלטתם להקדיש לכך יותר זמן תנו לתלמידים להכין זאת- הכמות צריכה להיות שווה לכמות שמכילה כפית "ממוצעת" ביתית)

4.       בחשו את התכולה במשך 15 שניות.

5.      האם הדבש התמוסס? רשמו את התוצאות בטבלה.

6.      חיזרו על סעיפים 3-5 עם  החומרים הנוספים.

 

 

 

 

שם החומר

 

 

 

 

טמפרטורת המים

 

 

 

כן/לא נוצרה תמיסה

 

7.      כיתבו את מסקנתכם מניסוי זה.

 

 

למורה:


 

משימה 4

 

לפניכם דוגמה לקטע מידע:

 

http://stwww.weizmann.ac.il/g-junior/nutrition/frames/frame-section4-motnet1.htm

 

 

מה לעשות עם קטעי המידע?

הנה מספר רעיונות:


אתרי אינטרנט בנושא:

 

Description: Description: *  כך החלה הכוורנות המודרנית בארץ - http://www.snunit.k12.il/heb_journals/mada/294181.html

Description: Description: *  על הדבש ועל העוקץ - http://www1.snunit.k12.il/heb_journals/mada/262072.html

 Description: Description: *  מוצרי דבורים להזנה ובריאות - http://stwww.weizmann.ac.il/g-junior/nutrition/frames/frame-section4-motnet.htm

 

Description: Description: *  סוכרים -http://stwww.weizmann.ac.il/g-junior/nutrition/frames/frame-section1-motnet.htm